Jun 13, 2014

Common Sense

Dr A : Are you student right? Examine CVS of patient, named Abdul M. He got nice finding.
Me : Ok Doctor.

Aku dan kawan aku, Khairul lantas pergi mencari patient tersebut. Macam biasa, perlulah perkenalkan diri dulu dan buat rapo. Tapi, patient tidak memberi apa-apa respon. Aku terus ke dadanya untuk melakukan pemeriksaan jantung. Aku kehairanan, finding apa yang doktor inginkan kerana degupan jantung langsung tidak kedengaran, barangkali terlalu lemah. Lagi-lagi keadaan patient itu yang nampak sangat tidak bermaya.

Aku pun berlalu pergi dan bincang dengan Khairul, finding apa yang dia dapat. Khairul pun dapat benda yang sama cuma kedengaran sedikit degupan pada awalnya.

Nurse : Adik! Tadi awak periksa patient ni kan?
Aku : Aah. Kenapa? (aku blur)
Dr B : Apa yang kamu dapat?
Aku : Dr A suruh kami dengar jantung patient tu sebab ada finding. Tapi kami tak dapat apa-apa pun.
Nurse : Kenapa kamu tak beritahu akak ni? Ishh!
Dr B : Kamu datang tadi memang patient dalam keadaan macam ni ke? Memang dia tak gerak?
Aku : Aah.
Dr B : Patient passed away.

Suasana jadi tegang. Nurse sedang berang.

Aku : Tapi Dr, tadi baru jer Dr A kata cari finding dan kami ingat itu findingnya (diminish heart sound).
Dr B : Tak apa2, bukan salah kamu.

Aku yang dalam keadaan blur pergi cari Dr A.

Dr A : So, what your finding?
Me : Nothing Dr. The patient just passed away.
Dr A : What?!


About the Author

Muhammad Zuhair Masiran

Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Post a Comment

 
ZUHAIR MASIRAN © 2015 - Blogger Templates Designed by Templateism.com