Nov 22, 2015

Nak Pengaruh orang bukan mudah tetapi boleh


Walaupun cerita Inside-Out macam cerita budak2 tetapi isi cerita ini sungguh padat dengan nilai akademik, terutama sekali bab psikologi.

Cerita ini difokuskan terhadap perwatakan seorang budak perempuan sejak daripada kecil sehinggalah kearah kedewasaanya. Cuba korang imbas kembali, bagaimana korang punya perwatakan sewaktu kecil, persekitaran yang macam mana korang hidup. Semua tu mempengaruhi pertumbesaran serta perwatakan kita. Pernah dengar tak, siapa dulu kecil2 dia nakal, dah besar dia lah yang paling protective. Maka beruntunglah budak nakal. Hehe.

Tapi, ada perkara lebih besar yang aku nak fokuskan mengenai cerita ini. Korang perasan tak, ada orang yang jenis kalau cakap orang lain akan ikut, tapi bila kita, hampeh! Tak ada seorang pun yang hirau. Kita sangka kita sudah cukup bagus untuk orang ikut cakap kita, tapi realitinya tidak.

Orang yang ada ciri-ciri ni bukanlah sekelip mata ada kuasa ajaib boleh mempengaruhi orang lain. Dan kita pun boleh melatih diri kita kearah itu juga. Jadi, jom kita contohi satu watak dalam cerita ini iaitu Sadness.

Sadness? Dah lah stress moody memanjang, orang tengok pun jadi down. Apahal dia yang diketengahkan?

Rilek dulu brader. Korang ingat tak scene Sadness berjaya pujuk Bing Bong selepas kereta terbangnya dibuang ke dalam gaung? Ok, kalau ingat bagus. Sebelum itu, Joy, watak utama yang girang itu pun sudah cuba memujuk Bing Bong terlebih dahulu tetapi tidak berjaya.

Crying helps me slow down and obsess over the weight of life's problem
- Sadness -


Hanya Sadness yang dapat memahami Bing Bong yang sedang dirudum kesedihan. Ok, ni lah poin aku. Orang akan mudah ikut cakap kita bila kita sendiri yang memahami keadaan orang tu. Nak senang cerita, 'put yourself on others shoes'.

Benda ni pun dah ada kat dalam buku How To Win Friends and Influence People tulisan Dale Carnegie. Antara poin lain dalam buku ni hah kat bawah ni aku korekkan untuk korang.

1. Bercakap tentang minat kawan kita, bukan kita punya minat. 
Jadilah pendengar yang setia kemudian cari titik persamaan untuk dikongsi bersama. "Eh, tak sangka kita ada banyak persamaan". Jangan terkejut kalau member tu cakap macam ni. =)

2. Kawan kita tak salah
Berbeza pendapat tu perkara normal. Tetapi jangan sesekali kita kata kawan kita salah. Dalam masa yang sama, kita jangan senyap je kalau salah, nanti jadi dendam pulak. Jadi, kita pun beritahu r juga kita punya pandangan. Kalau member dah kawtim gila, cakap direct pun tak ada hal.

3. Orang suka bila dia dapat faedah.
Orang akan jadi suka bila dia dapat menjadikan dirinya lebih baik, orang kampung aku cakap added value. Jadi, bila kita cakap dengan member, biarlah benda yang boleh beri manfaat kat member kita. Tapi janganlah skema sangat, nanti member lari.

"Tapi,,,,,,, kalau buat semua ni nampak macam hipokrit pulak".

Tu sebab aku cakap, benda ni tak mudah tapi boleh belajar. Mula-mula acah-acah je r, lama-lama benda tu jadilah habit kita. Akhir sekali, benda yang paling penting dalam hubungan adalah KESETIAAN. 

Jagalah tali kita dengan Allah, insyaAllah, Allah jaga tali kita dengan manusia.

About the Author

Muhammad Zuhair Masiran

Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Post a Comment

 
ZUHAIR MASIRAN © 2015 - Blogger Templates Designed by Templateism.com