Syarahan
Prof Azmi Shaharom di Syarahan Jalanan yang diadakan di BERSIH anjuran UTAM
baru-baru ini menekankan bahawa demokrasi kita telah dicabul bermula dari perkara
asas lagi bila mana semua sektor
kerajaan telah di-institusi-kan. Dengan makna lain, semua sektor, badan
kerajaan mahupun yang bebas dikawal ketat oleh kerajaan dan beroperasi mengikut
hawa nafsu serakah kerajaan, seperti badan kehakiman, badan pencegah rasuah,
hatta universiti sekalipun. Beliau menekankan lagi bahawa jika berubah kerajaan
sekalipun dan sistem ini masih tidak dibaiki, pembangkang dan kerajaan sama
sahaja. Menjadi tanggungjawab kepada kita, rakyat biasa bagi memastikan wakil
kita, wakil rakyat untuk bergerak mengikut landasan yang betul. Jika tidak,
kita tetap akan mendesak mereka hatta mereka daripada Pakatan Rakyat sekalipun.
Dalam
buku ‘Mahasiswa Bangkit’, artikel tulisan Hazman Baharom (halaman 1) menyatakan
bahawa ini adalah struktural masyarakat yang bermasalah. Dalam hal ini, kita
akan memfokuskan pada permasalahan universiti, artikel beliau itu juga
merupakan respon dan kritikan terhadap universiti di Malaysia yang ketandusan
idea untuk meningkatkan martabat universiti dengan cara memecahkan rekod-rekod
baru yang mencuitkan hati. Antaranya adalah senaman selama 36 jam tanpa henti,
susunan donut terpanjang dan sebagainya. Lucu bukan? Beliau mengunjurkan tiga
faktor utama kepada permasalahan ini.
1.
Industrialisasi Ekonomi
Pada
awal tahun 1980-an, dasar penswastaan dan modenisasi telah diperkenalkan di
Malaysia. Secara tidak langsung, permintaan tenaga kerja mahir meningkat
tinggi. Hal ini mungkin merupakan respon
negara kita terhadap Revolusi Industrialisasi yang berlaku pada sekitar 1760-1840,
kemudian berlaku Revolusi Industri yang kedua iaitu 1860 sehingga Perang Dunia
Pertama 1914-1918. Walaupun Revolusi Industri bermula di Britain, ia akhirnya
berkembang sehingga ke asia pada lewat abad ke-19 sehingga menjadikan Jepun
antara negara Asia yang industrinya berkembang pesat seterusnya menjadi negara
yang berpengaruh pada abad ke-20.
2.
Ketempangan Dasar Pendidikan
Bagi
mengharungi persaingan yang maha dahsyat ini, pendidikan tinggi khususnya
terpaksa digunakan bagi menghasilkan produk-produk yang boleh menjadi enjin
untuk menjana ekonomi negara ketika itu. Memang tidak dinafikan bahawa
industrialisasi perlu bagi menuju kearah pembentukan sebuah negara maju, tetapi
respon institusi ini terhadapnya perlu dikaji semula. Pengajian tinggi hanya memberi
fokus kepada bidang sains dan teknikal yang dahulunya kritikal kepada
pelajar-pelajar cemerlang manakala pengajian sosial dan bahasa menjadi semakin
malap. Ini menimbulkan keadaan yang berat sebelah dan tidak bagus dalam
memastikan kestabilan struktur masyarakat. Sebagai contoh bidang perubatan, ya,
dulu nisbah doktor kepada rakyat Malaysia sangat kecil dan kerajaan telah
meningkatkan pengambilan pelajar perubatan dalam jumlah yang agak besar
sehingga hari ini telah menyebabkan berlaku lambakan doktor. Bukan itu sahaja,
malah kualiti doktor juga semakin merudum akibat terlalu ramai pelajar
perubatan di institusi untuk diberi perhatian. Ini menunjukkan seolah-olah
kerajaan tidak membuat kajian yang khusus terlebih dahulu sebelum membuat
sesuatu polisi atau tindakan.
Hal
ini telah dikritik oleh John Henry Newman dalam tulisan beliau ‘The Idea of
University’ yang diterbitkan pada 1873 ;
‘Now this is what some great men are
very slow to allow; they insist that education should be confined to some
particular and narrow end, and should issue in some definite work, which can be
weighed and measured. They argue as if every thing, as well as every person,
had its price; and that where there has been a great outlay, they have a right
to expect a return in kind. This they call making Education and Instruction
‘useful’, and ‘Utility’ becomes their watchword.’
Memetik
ulasan Hazman Baharom;
'Petikan di atas menerangkan kritikan Newman ke atas keghairahan dunia akademik
pada waktu itu untuk menghasilkan manusia yang mempunyai nilai material, yakni
melihat universiti hanya sebagai tempat latihan pekerja industri. Untuk beliau,
unviersiti seharusnya bergerak lebih jauh daripada hanya menyediakan manusia
yang mampu menjana pulangan dari sudut material semata-mata seperti jurutera
dan saintis.’
Apa
yang hendak dihairankan, perkara ini telah berlaku sejak lama lagi, cumanya
negara kita agak lambat menerima tempias industrialisasi ini.
3.
Politik Pentadbiran Universiti
Kemerosotan
universiti bertambah teruk lagi apabila politik kepartian diseledup masuk ke
institusi ini, sama ada secara terang-terangan mahupun rahsia dan tidak kiralah
kerajaan ataupun pembangkang. Saya tidak mahu menuduh pentadbiran universiti
sebagai pengampu parti kerajaan, tetapi tindakan demi tindakan yang dikenakan
terhadap mereka yang berbeza pendapat dengan kerajaan, menunjukkan seolah-olah
pentadbiran universiti berat sebelah. Berdasarkan pemerhatian saya selama
berada di alam universiti ini, bermula tahun pertama saya, ketika itu
pro-aspirasi memegang tampuk Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dan tahun
berikutnya Gabungan Mahasiswa mengambil alih sehinggalah sekarang ini, tiada
perbezaan ketara yang dapat saya lihat. Kedua-dua blok pemikiran ini hanya
sekadar berlegar sekitar siapa lebih hebat dalam mengani isu kebajikan
mahasiswa, tiada perdebatan intelektual, jika adapun amatlah sedikit. Belum
ditambah lagi dengan tindakan pentadbiran universiti yang lebih gemar mencantas
wacana-wacana intelektual, lebih-lebih lagi yang sensitif kepada pihak
kerajaan.
“Isi perut dahulu, baru isi otak”
Ya,
tapi sampai bila. Frasa diatas hanya sesuai untuk gelandangan yang mahasiswa
sendiri patut turun untuk bantu, mengembangkan ilmu dan memberi kefahaman.
Bukan untuk kehidupan utopia mahasiswa di universiti ini!
Saya
ada menyatakan kegusaran ini kepada Dr Maszlee Malik dalam Syarahan Jalanan.
Jawapan beliau sangat menenagkan walaupun agak idealistik.
Beliau
mencadangkan, sebenarnya tidap perlu pun blok pemikiran pro-establishment atau
anti-establishment di kalangan mahasiswa, dan juga tidak perlu pun HEP yang
menganggap mahasiswa ini macam budak kecil, semua benda hendak dipantau dan
hendak dikongkong. Yang wajib ada pada kalangan mahasiswa adalah Student Union.
Kesatuan Mahasiswa adalah suatu perkara yang ditagih dalam memastikan falsafah
universiti terpelihara daripada nafsu serakah ahli-ahli politik. Kita perlu
ajar mereka supaya mereka perlu kepada kita, bukannya kita perlukan mereka.
Mereka adalah kuli kita, tidak kiralah parti kerajaan mahupun pembangkang,
semua sama sahaja.
Bolehkah
mahasiswa pro dan anti-establishment bergabung? Ya, boleh dan saya terus
positif tentang perkara ini andai wacana-wacana intelektual terus disuburkan
kerana kejahilan hanya dapat ditewaskan dengan kebijaksanaan. Menyahut seruan
Prof Shaharir, yang dikatakan mencegah dengan tangan itu bukan setakat kuasa,
tetapi TULISAN!
Post a Comment