Jun 6, 2013

Study Week

Alangkah bagusnya kalau setiap hari ada exam. Setiap hari 'study day'. Setiap hari gelabah, tak tenang, cuak nak 'mampus'.

Entah lah kenapa kalau study week je, kalau solat tu betul-betul nak dapat khusyuk. Sungguh!. Kalau doa tu, mesti nak lama-lama sikit. Pantang tidur terlebih sikit, bangun-bangun mesti gelabah. Tak pasal-pasal marah kat diri sendiri. Entah dari mana kekuatan ada untuk aku bangun malam.

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

Who hath created life and death that He may try you , which of you is best in conduct ; and He is the Mighty , Forgiving.
Al-mulk : 2

Teringat naqib aku bila terbaca ayat ni. Hidup dan Mati adalah ujian. Setiap hari kita hidup dan sampai satu masa kita akan mati. Setiap saat adalah ujian bagi kita sebenarnya. Cuma kita tak sedar. Cuba kalau kita sedar, tak senang duduk kita dibuatnya. Itulah manusia, mudah lupa. Maka, ingat mengingati 'penampar' kesedaran bagi kita.

Aku sedar minggu depan exam, maka minggu ni aku bersungguh-sungguh untuk belajar, doa, ibadah kepada Mu. Semuanya kalau boleh aku nak sungguh-sungguh!

Kalau aku sedar setiap hari 'exam'?

Ya Allah, berikan kekuatan kepada kami untuk mengharungi hari-hari yang mendatang.

About the Author

Muhammad Zuhair Masiran

Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Post a Comment

 
ZUHAIR MASIRAN © 2015 - Blogger Templates Designed by Templateism.com