Nov 21, 2015

Tahap Kesihatan Cashflow Kita

Nak tanya jujur ni, tolong jawab dengan jujur.
Korang pernah tak, simpan duit, memang betul simpan ni, bukan main-main. Tapi pengakhirannya duit simpanan kita bocor. Entah tak tahu kat mana hilangnya. Rupa-rupanya kita lah puncanya.

Jangan risau, aku pun menghadapi situasi yang sama. Jadi, aku nak korang tahu ilmu yang aku dah tahu ni. Kalau korang dah faham infografik pasal cashflow ni, nanti aku terangkan pulak bila masa nak melabur.


Ok, dah faham? Satu soalan aku nak tanya sebelum kita pergi bahagian pelaburan. 
Korang punya level kat mana?

Siapa yang kat tahap 1 dan 2, jangan risau, masih ada ruang untuk kita perbaiki diri kita. Nak bagi korang motivasi lagi untuk berubah, meh aku ajar sikit.

Sebelum tu, aku nak korang bayangkan IMPIAN TERBESAR korang yang hendak dikecapi.
Dah? Ok, jom tengok infografik lagi satu ni.



Tak faham? Rilek, meh aku terangkan satu persatu.

FASA 1.
Fasa ini adalah fasa kita kena simpan jer. Formulanya macam yang dalam gambar atas ni. Orang kewangan kata, simpanan kita setiap bulan, paling busuk pun kena 10% daripada kita punya pendapatan. Jadi, pastikanlah kita punya lebihan selepas berbelanja adalah 10% daripada pendapatan kita?

Habis tu, kalau yang tiada pendapatan macam pelajar yang dapat biasiswa?
Cadangan aku, untuk permulaan, korang catat jer dulu berapa banyak korang belanja. Contoh, korang belanja sebulan RM300, jadi korang dah boleh tetapkan siap2, setiap bulan korang punya peruntukan daripada biasiswa adalah sebanyak RM330. RM30 ni kita masukkan dalam Tabung Simpanan atau kita namakan Tabung Kecemasan.

Kenapa KECEMASAN? Bila kata kecemasan, korang tak boleh usik langsung tabung kecuali ada kecemasan, nama pun kecemasan. Orang kewangan cadangkan, jumlah duit dalam tabung kecemasan, minima 3 bulan x perbelanjaan kita. Sebabnya, andaikata pelaburan atau perniagaan kita bankrup, kita ada perbelanjaan selama 3 bulan untuk kita hidup, sementara tu sempat lah nak cari kerja baru. Jadi, nak selamat, ada orang cadangkan 6 bulan. Terpulang r kat korang. 

Korang nampak tak, korang dah ada aim nak simpan berapa banyak? Baru semangat nak simpan. Selagi tak capai target, jangan haraplah korang nak teruskan ke tahap 2 iaitu pelaburan.

FASA 2

Ok, aku nak bagi nasihat sikit, aku tak nak korang ulangi kesilapan aku. Sudahlah kita lambat nak sedar pasal kewangan kita, lepas tu, bila kita nampak kawan kita buat pelaburan, kita pun sibuk nak buat. Orang carum takaful, kita pun nak gak. Akhirnya, kita tak ada duit yang cukup untuk belanja sebulan.

Itu sebablah pentingnya kita lengkapkan Fasa 1 tu dulu.
Lengkapkan Fasa 1 tu dulu, nanti aku cerita lagi.

Nantikan sambungan seterusnya. Siapa yang nak tahu sambungannya, boleh pm aku di fb aku Zuhair Masiran, nanti aku beritahu bila aku dah update.

Ada apa2 persoalan, boleh whatsapp 0132107907 ataupun pm inbox fb.

Sekian, terima kasih.


About the Author

Muhammad Zuhair Masiran

Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Post a Comment

 
ZUHAIR MASIRAN © 2015 - Blogger Templates Designed by Templateism.com